Selamat Datang Ke Laman Blog Mahfuzudin Wahab

Blog ini direka khusus untuk memenuhi kehendak tugasan Subjek TMK UPSI 2013

Blog Matematik Mahfuzudin Wahab

Antara kandungan Blog ini adalah bahan bantu mengajar Matematik KSSR tahun 2 dan 3

Blog Matematik Mahfuzudin Wahab

Terdapat juga Rancangan Mengajar Harian, Tahunan dan Perancangan Strategik KSSR

Blog Matematik Mahfuzudin Wahab

Selain itu, terdapat juga video-video pengajaran berkaitan yang boleh dijadikan panduan.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Sunday, May 12, 2013

Apa Itu KSSR ?



KURIKULUM baru sekolah rendah yang dikenali sebagai Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) akan diperkenalkan pada 2011 dengan subjek yang lebih sedikit tetapi menggunakan pendekatan yang lebih interaktif. Kurikulum tersebut bakal menggabungkan beberapa subjek menjadi satu selain turut akan memperkenalkan satu subjek baru yang bertema semangat kenegaraan dan patriotik. KSSR akan mula diperkenalkan dan diterapkan kepada murid tahun satu kerana kesesuaian murid tersebut yang baru menduduki alam persekolahan atau peringkat awal pendidikan mereka.
Penerapan dari peringkat awal akan membantu memudahkan perjalanan serta pembelajaran murid-murid tersebut yang akan melangkah ke tahun-tahun seterusnya sejajar dengan perubahan umur. Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata, KSSR tidak akan menggantikan tetapi beriringan dengan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR). Melalui KSSR katanya, pengajaran dan pembelajaran akan menggunakan modul yang akan menggantikan buku teks oleh itu guru-guru sedang disedia dan dilatih untuk KSSR. Ia diharap dapat meningkatkan penguasaan murid-murid sekolah rendah khususnya dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.
Pendekatan teknik pengajaran dan pembelajaran (P&P) akan menjadi lebih menarik dan interaktif di mana ia melibatkan penggunaan dua bahasa tersebut serta meningkatkan penguasaannya bagi guru-guru untuk mengajar dalam subjek Matematik dan Sains sejajar dengan matlamat kerajaan. Buat peringkat permulaan, sebanyak 500 buah sekolah telah menjalani uji rintis mulai 31 Mac 2009 sehingga akhir Jun 2009.Sebanyak 50 buah sekolah akan menjalani uji rintis semua mata pelajaran manakala sekolah selebihnya akan menjalani uji rintis dalam mata pelajaran terpilih.KSSR membahagikan mata pelajaran kepada tiga modul iaitu Modul Asas Teras, Modul Asas Tema dan Modul Asas Elektif. Tahap satu sekolah rendah (tahun 1 hingga 3) akan tertumpu kepada penguasaan 4M (membaca, menulis, mengira dan menaakul) serta kemahiran asas teknologi komunikasi dan maklumat (ICT), perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai.
Sementara tahap dua sekolah rendah (tahun 4 hingga 6) akan tertumpu kepada pengukuhan dan aplikasi 4M, kemahiran asas ICT, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, sikap dan nilai. Selain itu, kementerian juga akan memperkenalkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) bagi murid-murid prasekolah berumur lima dan enam tahun seluruh negara.
Pada peringkat ini pula, tumpuan akan diberikan kepada perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sahsiah, persediaan ke sekolah rendah serta pendedahan awal mengenai kemahiran 4M. KSPK akan memudahkan lagi murid-murid prasekolah ini untuk menyediakan mereka memasuki alam persekolahan selain pendekatan yang lebih mesra dan menarik digunakan bersesuaian dengan peringkat umur kanak-kanak prasekolah.

Definisi Matematik



Matematik ialah satu bidang ilmu yang mengkaji kuantiti, struktur, ruang dan perubahan. Ahli matematik mencari pola[1][2], memformulasikan konjektur yang baru, dan menghasilkan fakta dengan deduksi rapi dari aksiom dan definisi yang dipilih dengan baik[3].

Terdapat percanggahan pendapat samada objek matematik seperti nombor wujud secara semula jadi, ataupun hasil ciptaan manusia. Ahli matematik Benjamin Peirce menggelar matematik sebagai "sains yang memberi kesimpulan yang sewajarnya"[4]. Albert Einstein sebaliknya menyatakan "selagi hukum matematik itu merujuk kepada realiti, maka ia tidak pasti, dan selagi ia pasti, ia tidak merujuk kepada realiti"[5].

Dengan penggunaan pengabstrakan dan penaakulan logik, matematik berevolusi dari pembilangan, pengiraan, pengukuran, dan kajian sistematik terhadap bentuk dan pergerakan objek fizikal. Matematik gunaan telah wujud dalam aktiviti seharian manusia sejak kewujudan rekod bertulis. Hujah yang rapi mula wujud dalam Matematik Yunani, antara yang terkenal ialah karya Euclid, Elemen. Matematik kemudiannya terus berkembang, contohnya di China pada kurun ke-3 sebelum masihi, di India pada kurun pertama masihi dan di dunia Islam pada kurun ke-8 masihi, sehingga kemunculan Zaman Pembaharuan, apabila penciptaan matematik berinteraksi dengan penemuan saintifik yang baru, membawa kepada peningkatan yang sangat besar dalam penemuan matematik yang kekal berterusan sehingga hari ini[6].

Matematik digunakan di seluruh dunia sebagai alat penting di dalam pelbagai bidang, termasuklah sains semula jadi, kejuruteraan, perubatan dan sains sosial. Matematik gunaan, satu cabang matematik yang mengkaji aplikasi ilmu matematik ke dalam bidang lain, memberi inspirasi dan memanfaatkan penemuan matematik yang baru dan kadangkala menjadi pencetus kepada pembangunan disiplin matematik yang baru sepenuhnya seperti statistik dan teori permainan. Ahli matematik juga terlibat dalam matematik tulen, satu cabang matematik yang khusus untuk bidangnya sahaja, tanpa aplikasi ke dalam bidang yang lain, walaupun aplikasi yang praktikal untuk apa yang bermula sebagai matematik tulen sering ditemui. 

Sumber : Wikipedia.com

Saturday, May 11, 2013

Video Pengajaran Matematik Tahun 2 KSSR Sekolah Rendah

Salam Sejahtera. 

Jom Kita lihat Cara Membaca Jam


Pemetaan Evidens

Berikut adalah jadual pemetaan evidens yang digunapakai oleh saya sendiri untuk subjek matematik Tahun 2 KSSR


Dokumen pemetaan evidens boleh didapati di sini


* Pemetaan evidens ini adalah sangat penting untuk guru-guru yang mengajar matematik KSSR

Friday, May 10, 2013

Video Kaedah Mengajar Darab Nombor

Salam Sejahtera
Berikut adalah contoh video kaedah pengajaran darab nombor untuk murid sekolah rendah 


Video Pengajaran Matematik Tahun 2

Berikut adalah video pengajaran matematik tahun 2 


BBM Matematik KSSR Tahun 2 - Nombor Bulat

Salam sejahtera
Beberapa Bahan Bantu Mengajar Matematik Tahun 2 untuk dikongsi bersama


Bahan 1 -Nombor Bulat



Bahan 3 - Tambah Nombor



Bahan 3 - Tolak Nombor



RPH Matematik Tahun 2 KSSR - Tambah

RPH Matematik Tahun 2 - Tajuk Tambah



RPH 1 



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
(Berserta Program LINUS - Numerasi)


Mata Pelajaran                     :     Matematik Tahun Satu Cenderawasih
Tajuk                                    :     Tambah
Masa                                    :     60 minit
Standard Pembelajaran       :     2.1 (i)
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
a.   Menyatakan pasangan nombor bagi kumpulan objek yang diberi.
b.   Menyebut nombor bagi jumlah objek pasangan kumpulan yang diberi
c.   Membina kombinasi dua nombor bagi jumlah objek yang diberi.

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran:
Murid Perdana
1.   Murid di tunjukkan dengan satu kad nombor dan murid-murid di kehendaki mengelaskan nombor mengikut nilai tempat.
2.   Murid di dedahkan dengan penambahan menggunakan dekak- dekak .
3.   Murid di bimbing untuk menyelesaikan soalan operasi tambah dengan menggunakan bentuk lazim.
4.   Murid menjalankan aktiviti kumpulan. Setiap kumpulan di hendaki menyelesaikan “Puzzle” melibat soalan penambahan dengan menggunakan bentuk lazim.
5.   Kumpulan yang berjaya menyelesaikan “Puzzle” akan di berikan lembaran kerja untuk di selesaikan.

Murid LINUS (Numerasi)
1.   Bimbing murid untuk menyelesaikan soalan penambahan melibatkan dua digit dengan satu digit tidak lebih dari nilai 20 tanpa mengumpul semula dengan menggunakan:
·         Dekak-dekak
·         Benda maujud seperti batu dan biji saga.
2.   Murid-murid di berikan lembaran kerja melibatkan penambahan nombor.

Elemen Merentas Kurikulum (EMK):
·         Perbendaharaan kata merujuk situasi tambah.

Bahan Bantu Belajar:
Batu, biji saga, dekak-dekak. puzzle.

Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran:
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P dan perbincangan.

Refleksi:


RPH 2


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
(Berserta Program LINUS - Numerasi)

Mata Pelajaran                     :     Matematik Tahun Dua Smart
Tajuk                                    :     Tambah
Masa                                    :     60 minit
Standard Pembelajaran       :     2.1 (ii) (c)
Objektif Pembelajaran:

Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
Menambah sebarang dua nombor hingga tiga digit dengan mengumpul semula dari:
a.   sa ke puluh dan puluh ke ratus
hasil tambahnya hingga 1000.     

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran:
Murid Perdana
1.   Murid diperkenalkan nilai tempat sa,puluh dan ratus bagi nombor tiga digit menggunakan kad nombor.
2.   Murid menulis nombor tiga digit mengikut nilai tempat dengan menambah satu nombor dalam bentuk lazim.
3.   Murid menambah nombor tersebut dari tempat sa dan mengumpul semula ke tempat puluh dan mengumpul semula ke tempat ratus.

Murid LINUS (Numerasi)
1.   Soaljawab mengenai tambah sebarang dua nombor hingga 2-digit nombor
o   Seorang murid masukkan sebiji bola ke dalam bakul.
o   Soaljawab mengenai bilangan bola yang ada dalam bakul
o   Masukkan lagi sebiji bola ke dalam bakul.
(aktiviti berterusan untuk bilangan yang lain pula)
2.   Bimbing murid menambah menggunakan bentuk lazim.
3.   Murid diberi lembaran kerja sebagai aktiviti pengukuhan.

Elemen Merentas Kurikulum (EMK):
·         Kreativiti, kerjasama,berdisiplin.
·         Perbendaharaan kata merujuk situasi tambah.

RPH 3 


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
(Berserta Program LINUS - Numerasi)


Mata Pelajaran                   :     Matematik Tahun Dua Bijak
Tajuk                                   :     Tambah
Masa                                    :     60 minit
Standard Pembelajaran    :     2.1 (ii)
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
b .  Menambah sebarang dua nombor hingga tiga digit dengan mengumpul semula dari puluh      ke ratus.


Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran:

Murid Perdana
1.    Bersoal jawab dengan murid tentang
- gabungan dua blok asas yang berlainan nilai.
-kad gambar dua kumpulan objek
2.   Murid menambah dengan mengumpul semula menggunakan dekak-dekak.
3.   Aktiviti berkumpulan bagi aktiviti menambah bagi mengumpul semula kombinasi nombor.
4.   Aktiviti pengayaan dan pemulihan.

Murid LINUS (Numerasi)
1.   Bersoal jawab dengan murid tentang dua kumpulan objek berlainan nilai.
              - Murid diminta membilang guli di dalam setiap gelas.
              - Soal jawab mengenai jumlah guli yang ada dalam bagi kedua-dua gelas.
2.   Memperkenalkan kaedah menambah dengan menggunakan petak nombor 100. Bimbing     
      murid menggunakan petak nombor 100.
3.   Aktiviti pengukuhan dengan mengulang aktiviti menambah bagi kombinasi dua nombor    
      tanpa mengumpul semula.

Elemen Merentas Kurikulum (EMK):
·         Kreativiti (membina kumpulan objek, kombinasi dua nombor)
·         Perbendaharaan kata merujuk situasi tambah.

Bahan Bantu Belajar:
Alat pembilang (blok asas, dekak-dekak), kad gambar,

Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran:
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P dan perbincangan.

Refleksi:
23 daripada 26 orang murid mencapai objektif pembelajaran. Murid yang belum menguasai akan dibimbing di kelas yang akan datang.